Mass Effect 3

me3   Je to tady znovu. Mass Effect v pořadí třetí a závěrečný díl Sci-Fi  trilogie nedávno vyšel a rozhodně nedělá ostudu předchozím dílům, ba naopak. Překonává je takřka v každém aspektu. Vtáhne hráče snad více než předchozí díly do svého universa a nepustí, dokud se nestane něco zásadního. V tomto případě to můžou být jen dvě věci záchrana galaxie, nebo výpadek elektrického proudu..? ; ) Tak vzhůru do boje, je potřeba udělat pár těžkých rozhodnutí které nikdo nedokáže lépe než vy. Pobít co se do cesty postaví, a zjistit jak se to má s naším vesmírem! Času je málo.

 

 

 

   "Závěrečný" díl, už od počátku plánované trilogie, je skutečně intenzivním herním zážitkem. Způsob jakým Vás hra vtáhne do svého universa nemá za poslední léta srovnání a výjimky zde jednoduše nejsou. Stáváte se doslova součástí Mass Effectího vesmíru a postupně jsou na Vás nakládána opravdu obtížná rozhodnutí, jež mají důsledky například ve smrti přátel, zániku civilizace a nakonec i  třeba ve změně podstaty života v galaxii. To vše Vám hra při poctivém hraní nabízí na slušných +- 40h, délkou tedy překonává první i druhý díl.

me3as

   Stejně jako Mass Effect 2 představil výrazné změny v herním konceptu a mnoho celkových změn a vylepšení oproti prvnímu dílu, trojka přináší také mnoho změn. Rozdíl již není tak razantní jako mezi 1. a 2. dílem, avšak změny herního konceptu zde jsou. Hra se v samotných misích přesouvá ještě více do akčního žánru, a nechci zde polemizovat zda je to dobře, nebo špatně. Faktem je, že v Mass Effectu se vždy střílelo, zabíjelo a ničilo. Vezmu-li to kolem a kolem v jedničce to bylo takové kostrbaté ale nijak to hru "nezabíjelo", každopádně zde šlo hlavně o příběh. Ve dvojce akce dostála mnoha změn a hra se stala zábavnou na všech frontách, v akci, příběhu.... Ve trojce... akce nenudí, akce je nutná a všechny ty haj*** chcete jednoduše rozstřílet.... musíte. Příběh netrpí, věřte nebo ne, vyprávění příběhu běží dál na trochu slabší vlně než měla dvojka, ale zde je to logické. Předchozí díly stále nabízeli něco nového z universa, každá mise byla pojítkem, ve trojce už většinu známe. ME3 dál vypráví a rozvíjí příběh, z většiny spíše doplňuje detaily. Tentokrát staví na jiném. Staví na již zmíněném vtáhnutí hráče do hry a staví na tom dobře.

   Náplní hry je chránit, či spíše zachránit, život tak jak jej známe v naší galaxii. Ač klišovitá, v souvislostech s předchozími díly, epesní příběhová kombinace. Samozřejmě nejsme ochuzeni o získávání dalších členů teamu, se kterým se budete účastnit záchrany, či zkázy? galaxie. Bohužel, přestože se ve hře setkáte s většinou spolubojovníků z předchozích dílů, do vlastního teamu jich budete moci vzít nakonec jen pár. Avšak i s tím zbytkem budete více či méně aktivně spolupracovat. Někdy na dojednání míru nebo vojenských posil, jindy v rámci celo galaktického projektu okolo kterého se točí velká část hry a který se zdá jedinou možností, jak zachránit galaxii a porazit smrťáky/staré stroje/reapery, jak chcete. 

me3bs   me3cs

   V průběhu hry se zapojíte do bojů na mnoha planetách, povětšinou okupovaných silami reaperů, a někdy i reapery samotnými - dostáváte se tak do přímého kontaktu s reapery a také se Vám jich podaří několik málo zlikvidovat. Design a "výprava" lokací je absolutně úchvatná. Přestože se engine nemění a oproti druhému dílu zůstává v podstatě beze změn, práce na detailech prostředí, na vizualizaci v panice zanikajících mocných civilizací, nenechá nikoho na rozpacích - grafici a designéři odvedli poctivý kus úžasné práce i v takto stížených podmínkách (zastaralý engine). Navíc ty nejzásadnější momenty jsou dále doplněny o nasnímané filmové sekvence (v enginu hry), které zážitek dále umocňují. Některé z nich, například závěrečná bitva sjednocených sil galaxie proti reaperské hrozbě na orbitě Země, jsou na úrovni filmových sekvenci Firefly, nebo BSG a když skončí, budete si přát aby ještě pokračovali.

   Bohužel, asi nic není dokonalé, a v ME3 jsou aspekty na které hra nemůže být hrdá. Abych tedy neustále nevychvaloval, musím se smutkem a slzičkou v oku říci, že hra má určité problémy, které by obsahovat neměla. V první řadě se jedná o závěr, respektive o finální dokončení příběhu, které působí velmi ohraně, odflákle, a v neposlední řadě hloupě. Není třeba se úplně děsit, v první chvíli to hráči pravděpodobně ani nedojde, protože za sebou bude mít 40h úchvatné pařby, ale hned v té druhé už ano. Vcelku vzato tak úžasné vyprávění zakončit tak lacině, nedat hráči prakticky možnost ovlivnit výsledek a ještě to vizuálně strašně odfláknout.... ble.. Naštěstí nemusíme truchlit dlouho, na léto 2012 je přislíbená rozšířená verze zakončení, která akceptuje nejzásadnější výtky a logické nedostatky jež se v původním konci projevují. Ano je tam toho víc krom zmršeného konce zjistíte také to, že jste složitě sjednocovali galaktické síly a civilizace, díky čemuž jste vytvořili nejrozsáhlejší vojenskou flotilu v historii času, která je ovšem všeho všudy k ničemu, protože jí nebyl věnován dostatek prostoru od vývojářů. Na to, že jde o v pořadí jeden z nejdůležitějších úkolů které děláte, opět smutné. Jo a abych nezapomněl, Vaše loď. Normandy, je teď taková, hnusná, uvnitř je bordel po přestavbě a tak... :) Ale dost remcání....

me3ds   me3es

   Mass Effect 3 sám o sobě je úchvatnou nervy-drásající extrémně hratelnou hrou, jež si krom diskutabilního konce zasluhuje skutečně absolutní hodnocení. I když si s sebou nenese tajemnou atmosféru a originalitu prvního dílu, ani vyprávění a staré známé do teamu, z druhého dílu, přináší úchvatnou skličující atmosféru a perfektní pocit spojení hráče s jeho universem. Skutečně jsem toho názoru, že za poslední dekádu se v tomto nemá s kým měřit, snad jen s jeho vlastními předchůdci.

 

   Mass Effect jako trilogie. Podívám-li se na všechny tři díly Mass Effectu, pěkně od začátku, včetně mnoha doplňujících DLC z ME2, zjišťuji, že nejen universum, což bylo jasné už z první hry, ale i celá příběhová linka je velmi propracovaná. V oblasti video herního průmyslu jde o absolutní vrchol a troufám si říci, že v celé jeho historii. Obsažení filmových sekvencí v enginu hry a návaznost na filmové plátno, které vývojáři od startu do hry zavedli, doplňuje už tak silný zážitek. Osobně bych Mass Effect trilogii analogicky zařadil někam na úroveň filmové trilogie Pána Prstenů. Dokud nevyšel první díl, nikdo nevěřil, že něco takového může vzniknout a každý se nemohl dočkat dílu dalšího. Každý další díl byl v něčem jiný, přesto si stále udržoval laťku nejvyššího hodnocení. Nakonec když vyšel poslední díl a bylo možné zkouknout vše v celku od začátku.....

me3fs

   Nemá asi cenu dál psát co Mass Effect pro herní průmysl znamená. Děkuji BioWare za vizi, děkuji za zpracování, děkuji Sci-Fi, děkuji za příběh, děkuji za universum. Věřím že opravíte závěr příběhu a já nebudu muset opravovat tuto větu:

 

Mass Effect 3 je zakončením té nejpůsobivější trilogie v historii, a stejně jako jeho dva předchozí díly, se sám o sobě stává jednou z těch úžasných her, na které člověk nezapomíná a rád se k ním vrací. Jeho největší síla je ale jako součást trilogie a v tomto spojení nenachází žádný z dílů konkurenci.

pozn.: zdroj screenshotů officiální stránky hry | malé povídání o Mass Effect 1 zde, recenze Mass Effect 2 zde.

    Podporuji:                                                                                                               A tesim se:
    BOINC   Happy Eund (zeleny sport)   EU Fuck You
Copyright ©2008-2017 i-skladka.cz All Rights Reserved. Contact: i-skladka@tiscali.cz. Basic template by RocketTheme
i-skladka run an open source CMS system Joomla! | | Compatible with:
FirefoxIE 11SafariOperaGoogle Chrome