StarCraft II bez obalu, aneb to mi vysvětlete těch 95% někdo pls

sc2   Nad tímhle povídáním jsem nějakou dobu přemýšlel. Nikoliv snad nad obsahem, ale nad jeho "vydáním". Totiž, zvlášť kvůli téhle gamesce jsem prolézal desítky Českých a zahraničních herních serverů s cílem najít nějakou odchylku v závěrečném hodnocení, no nenašel jsem. Hodnocení pod 90% takřka neexistuje. Průměr je ve skutečnosti ještě výš, někde na 95ti procentech. Taková hra, to už musí bejt něco. Něco opravdu výjimečnýho, revolučního, zásadního a taky, v herní terminologii prostě imba mega giga pecka super nářez. No, jenomže neni... bhe. A teď teda fakt nevim, jestli je něco špatně se mnou, nebo s komunitou recenzentů hm...

 

 

    Ne, není to špatná hra, ale...

   Ale dle mého jednoduše nemá nic co by jí mělo katapultovat někam ke geniálním výšinám, do kterých dle recenzentů patří. Takže. StarCraft II je těžce old schoolová gameska, jakoby z oka vypadla RTSkám vydaným před rokem 2000 (zde je třeba upozornit na často používaný spoiler "je to původní StarCraft jen v hezčí grafice a o 12let starší"). A víte co? Já miluju tenhle typ strategií. Jednoduché rychlé hry, naprostá klasika. O to víc když je to Sci-Fi žánr. Vyrůstal jsem na nich a tak jsem vlastně za StarCrafta 2 moc a moc rád. Bohužel to samo o sobě neznamená, že to je geniální hra. Ono totiž klasická RTSka obalená několika futuretkama viz. úprava jednotek za odměny, nebo možnost vylepšení určité jednotky za jiné odměny (říkají tomu úprava DNA, moc nechápu proč) prostě není nic geniálního a už to tady také bylo v jiných podobách. Tak za co sakra to hodnocení?

 

   Analýza recenzenta...

   Ve spojitosti se StarCraftem 2 mě napadá zamyšlení nad hodnocením jednotlivých her recenzenty. Napadá mě to proto, že kdyby se hra jmenoval třeba "Rumpl cumpl rts", nikoliv StarCraft a kdyby ji nevydal Blizzard, ale třeba nějaká "Rumpl games" verdikt by byl zhruba následující:

"Zábavná RTSka ze staré školy která bohužel nepřináší nic nového. Průměrné grafické zpracování a špatná optimalizace neutváří dobrý dojem. Real-time strategií jako je tato jsme viděli už desítky a vracet se dnes ke standardu 90tých let je sice hezký pokus, u mnohých vyvolávající nostalgii, ale to je asi tak vše. Nezachrání to ani na poměry strategií vydařený příběh, ani slušná hratelnost. Navíc, realtimová strategie bez podpory LAN, to je jako hrát Dooma bez brokovnice. Hodnocení by se pohybovalo někde v rozmezí 5 - 7/10"

   sc2as   sc2bs

   Jenže hru vydal Blizzard a jmenuje se StarCraft a tak se vzedmula jakási vlna vzniklá z očekávání (vždyť Blizzard nemůže udělat jen průměrnou hru), ceny vývoje (100mil. USD :-) to byl vtip roku, nakonec to i samotný Blizzard raději přiznal, že se jim nějak popletly čísilka) a v neposlední řadě masivní reklamní kampaně, na jejímž vrcholu surfují, dle mého názoru, značně neobjektivní recenzenti kteří dávají totální hodnocení pouze nadprůměrnému produktu. Vlastně je celkově zajímavé sledovat, jak recenzneti u StarCrafta vyzdvihují a chválí atributy, které jindy a u jiných, méně známých titulů, celkem zásadně negují. Například samotný atribut "old-school" strategie je zde považován jako návrat ke kořenům, že se konečně objevila opravdová strategie. Avšak vždy když se v posledních letech objevila klasická strategie, byla už jen na základě toho, že nepřináší inovace, ba že se ani nesnaží přinést do žánru něco nového, automaticky odsouzena k šedému průměru. Absence LAN je třešnička na dortu. Vydal-li by někdo RTS bez podpory LAN, je dost možné, že by se ani nerecenzovala. Avšak u StarCrafta absence LAN nevadí, ba co hůř, někteří recenzenti téměř chválí StarCraft za to, že LANem nedisponuje, že jej Battlenet plně nahrazuje. Mám takový pocit, že dnešní recenzenti nejspíše nikdy nezažili a neznají pojem lan party... Tak tedy jak to je? To těm lidem někdo zaplatil, nebo jim skrze čipy Temných ještěrů (více na vesmírnejch lidech pozn. autora) kdosi vnuknul "dejte Starcraftu 95%"..? Ne pořád tomu nerozumim.

 

   Analýza hodnocení

   Zkusím tomu přijít na kloub skrze hodnocení... někde přeci ten pomyslnej "zakpanej pes" bejt musí. Vyjdu-li, z asi nejpoužívanější, stupnice bodového hodnocení v rozmezí 1 - 10 bodů, mám k dispozici tři základní kvality produktů od kterých dále hodnocení upravuji, respektive upřesňuji. Vynechám opravdu špatné tituly řekněme 1 - 3 body z deseti a zkusím příklad nějaké výrazně invenční hry, třeba Spore. Hra je originální a přináší něco absolutně nového na pole herního průmyslu, tedy základním hodnocením ze kterého by měl recenzent nejspíše vycházet je 10 bodů a dále dle dalších parametrů hry hodnocení snižovat, nebo udržet. Takže hře sebereme bodík za délku (krátká herní doba), zpracování světa a vizuální stránka je OK, to máme +, poslední a rádoby hlavní fáze hry je nudná a nezáživná až frustrující to je další bodík dolu. Chybí MP to je mínus, protože hra by jej uživila. Herní mechanismy skrze které lze postoupit na další "úroveň" jsou až dětsky omezené, ale hratelnost si udržuje takže máme jen za mínus a jsme někde na hodnocení 7 - 8/10, což i celkem odpovídá.

   Co potom obyčejná průměrná gameska. Základ ze kterého vycházíme by byl 5 bodů. Další body do plusu, nebo do mínusu by se odvíjely od kvalit dalších atributů - podprůměrná grafika -1, super hratelnost +1 - 2, pecka příběh + 1 atp...

   sc2cs   sc2ds

   Když vidím a hraju StarCrafta 2, nemůžu vycházet z jiného, než z průměru. Nic geniálního to neni, ale už na první pohled to podprůměrná záležitost také neni, takže základ je 5 bodů. A jedem. Za příběh +1 bodík.  Za futuretky okolo jež rozšiřují klasickou RTS o omezené možnosti upravitelnosti jednotek/budov +1. Dále bodík za hratelnost, pouze jeden, páč se to hraje dobře, ale k židli mě to "přikovat" nedokázalo. Jedno + za rozmanitost herních ras. Naopak mínus za absenci LAN. Další mínus za odfláknutou optimalizaci (hra je neúměrně náročná vůči tomu jak vypadá) a ještě jedno mínus za to, že pouze okopírovali první díl. Ostatní atributy se tak nějak doplňujou. Sem někde na 7/10 což je velmi slušnej nadprůměr. To je odpovídající hodnocení.

 

   Závěr a Pointa

   Dle mého, což jsem popsal výše, je StarCraft II: Wings of Liberty celkem hezkým příkladem masového ovlivnění cílené komunity. Z malé části Blizzardem a z velké části samotnými recenznety, kteří odsunuli objektivitu až na druhou kolej, a ve snaze mít co nejrychleji na webu recenzi na megaočekávanou gamesu, se spíše než skutečnými kvalitami řídili všeobecně zažitými předpoklady a očekáváními na tuhle gamesu.

  • První StarCraft byl super, byl od Blizzardu, tak i druhej prostě nemůže bejt špatnej.
  • Blizzard ještě neudělal špatnou hru, naopak všechny hry od Blizzardu jsou "mega" tak tahle bude taky "mega"
  • Poslední 2 roky masivních diskuzí a očekávání, umocněné celkovými 12ti lety čekání na vydání. (Když to dělaj takovou dobu, tak to bude "mega")
  • Cena 100mil USD, za takový peníze nejde udělat špatnou hru (fakt, že Blizzard toto číslo později snížil už na situaci moc nemění)
  • Slušná reklamní kampaň
  • "Všechny recenze okolo maj 90%+, to by bylo divný kdybych dal "jen" 80, nebo 70 procent."
  • Ono se to vlastně hraje dobře, vypadá to hezky, má to pěknej příběh, tak co tomu chybí... (jistě, takto si lze ospravedlnit hodnocení, jen tý hře chybí nějaká větší hloubka, nějaká ta genialitka aby se mohla stát absolutně hodnocenou).

   sc2es   sc2fs

   Samozřejmě, že kdyby hra byla opravdu špatná, tak by ani toto nepomohlo a hodnocení by bylo mnohem nižší, ale právě ten fakt toho, že se to hraje dobře, hezky to vypadá a má to super příběh, tedy vlastně co víc chtít, dáme plný hodnocení. Snaha o vlastní idealizaci hry je patrná i z obrácení, jindy spíše negativních, nebo úplně negativních atributů v atributy pozitivní. Dokonce hrající ku prospěchu žánru viz. krásný příklad absence LAN. Ten je ve velkém procentu recenzí přeskočen s tím, že vlastně nevadí, i když se nepochybně jedná o atribut který je s tímto žánrem velmi, velmi spjatý až téměř neodlučitelný, řekl bych. Další příklad je ona "old school" hra, kdy je v recenzích StarCraft víceméně chválen za to, že je to klasická strategie bez invenčních pokusů, avšak toto je atribut, který je jinak recenzenty u RTS hodnocen spíše záporně. Další názorný příklad idealizace je v možnostech upravitelnosti jednotek za vydělané peníze z jednotlivých misích, či další možnost, za určité body (které lze získávat při plnění misí) opět vylepšit předem danou škálu atributů u předem daných jednotek/budov. Tyto věci nejsou v RTS ničím novým, a buďto se už objevili ve stejné formě (úprava za peníze), nebo propracovaněji pod jiným názvem (například výzkum, strom technologií). Avšak recenzenti tomuto přikládají přílišný význam, téměř jakoby se jednalo o originální prvek.

   Názor nechť si udělá každý sám, StarCraft je dobrá gamesa, celkem dobře se hraje, vypadá slušně, ale má své mouchy. Některé malé, některé větší. Jsem si ale jistý, že nemá nic, čím by si zasloužil absolutní, nebo téměř absolutní hodnocení. To že jej získává, je následek nějaké "chyby v matrixu" kterou jsem se tady pokusil popsat a je jen na Vás, jaký názor si uděláte ani né tak na StarCrafta, jako na recenzenty této hry. Faktem je, že ohlasy samotných hráčů pod diskusema, už nejsou tak jednoznačné a je cítit spíše vlažnější přístup, nebo raději objektivnější přístup k této hře. Z toho co jsem četl, si z ní jen málo hráčů sedlo tzv. "na prdel" a já myslím, že to je dobře, protože StarCraft 2 není hra ze které by si měl kdokoliv "sednout na prdel".

 

   Vedlejší postřehy

   Když si Sci-Fi pletou s Fantasy a StarCrafta s Warcraftem

   Nemůžu si pomoct, ale když tu hru hraju,  zmocňuje se mě pocit, že jediný Sci-Fi prvek ve hře jsem já, respektive moje human rasa za kterou hraju. Tam lítaj nějaký ty kulky, paprsky, jezděj tam tanky a šlapou bóti. Další dvě strany vypadaj, no řekněme, prostě jako ve Warcraftu. Přesněji vždy když vidim Protossovské světýlka a baráčky, jako bych se díval na Elfí základnu z Warcraftu III (alespoň, že jednotky Protossů působí rozumně). Zergové jsou úplnej Warcraft, respektive nemrtváci z Warcraftu. Ta podobnost je systémově obrovská, bylo to první co mě napadalo když jsem je ve hře viděl a nezbavil jsem se toho pocitu do teď. Warcraftí dojem ale utváří i další chrakteristiky hry. Třeba způsob pohledu a zoomování - stejný jako ve Warcraftech. Zmiňuji to proto, že si to tvůrci mohli odpustiti, páč omezené oddálení kamery, snižuje přehlednost hry. Každopádně, toto jsou jen takové osobní postřehy, které nemají příliš vliv, i když je fakt, že když má bejt něco Sci-Fi, mělo by se to snažit držet Sci-Fi ve všech směrech.

   sc2gs   sc2hs

   Mno, na druhou stranu je fakt, že je těžký udělat Sci-Fi RTSku s, dnes už téměř klasickou, trojrasou: lidi / výrazně technokratická rasa / rasa využívající pouze živé tvory, tak aby to do prostředí zapadalo a působilo nenuceně a věrně, ale jde to. Příkladem byť třeba KKnD 2, kde zkloubení klasiky Lidí vs. Mutanti vs. Serie 9 (lze přirovnat k StarCraftu 2 jako Lidé vs. Zergové vs. Protossové) dopadlo velmi věrohodně a ani na chvíli nepomyslíte na to, že by hra snad měla vybočovat ze Sci-Fi žánru a to ani přesto, že ve hře bez problémů sestřelujete stíhačkama přerostlé vosy, nebo likvidujete zmutované slony tanky, či energetickými kanóny.

 

   Vymazlené mapy v kampani, i když i zde je ale...

   Další věc která stojí za pár řádek, a vlastně asi to nejlepší z celé hry, jsou mapy. Jednotlivé mapy v kampani jsou velmi, ale opravdu velmi vymazlené, působí velice hezky. Všude je kvanta objektů, a jedná-li se o mapy různých měst, periferií, kolonií je to prostě radost se na prostředí dívat. Na druhou stranu i zde je ale a tím jsou mapy ostatní, řekněme bez techniky. Mapy lesíků, junglí, "zelené mapy". Opět si nemůžu pomoct, ale kdykoliv se přede mnou objevila nějaká taková mapa, hrál sem namísto StarCrafta Warcrafta. Ty mapy téměř jakoby z oka vypadli Warcraftím mapám. Na mě to celé působí, když k tomu přidám i výše zmíněné Warcraftí syndromy tak, že tu hru nechal Blizzard vyrábět špatný lidi. Lidi, který tíhnou k Fantasy a Sci-Fi je pro ně jen žánr. Lidi kteří dělali na Warcraftu a jeho ducha nevědomě přetáhli do hry, která s ním nemá mít nic společného. Ale to je opět velmi subjektivní dojem, třeba to takhle cítím jen a pouze já a vlastně zase nejde o nic tragickýho, jen to působí tak nějak divně.

 

   Pozn.: zdroj screenshotů oficiální web StarCraft II

    Podporuji:                                                                                                               A tesim se:
    BOINC   Happy Eund (zeleny sport)   EU Fuck You
Copyright ©2008-2017 i-skladka.cz All Rights Reserved. Contact: i-skladka@tiscali.cz. Basic template by RocketTheme
i-skladka run an open source CMS system Joomla! | | Compatible with:
FirefoxIE 11SafariOperaGoogle Chrome