Ufo: Alien Invasion (Free) (Archiv)

ufoai    !! článek archivu 01/09. Může být omezena vypovídající hodnota !! Vzpomínáte na časy série X-COM, na budování tajných základen, stíhání unidentificed flying object (UFO) a s trochou štěstí jejich následného sestřelení, na čištění měst od otravných emzáků? A co takhle na krůpějky potu při počítání zda-li Vám zrovna v tomhle tahu vydrží body na výstřel proti "šedivýmu", protože pokud ne, tak on jistě bude mít dost bodů na otestování jeho nové částicové pušky..... pak pamatujte - Cizáci opět útočí a je potřeba aby jim někdo vysvětlil, že na našem písečku si hrát nebudou !

 

 

   Ach, s úlevou jsme dokončili misi beze ztrát členů týmu, máme sice několik popálenin od plazmy a jedno pokousání od čehosi, co jsme ještě nestačili analyzovat, ale přežili jsme. Pobili jsme Cizáky, zajistili prostor a získali pár cenných předmětů - řídící středisko vracíme se na základnu, žádáme krytí stíhačkou, připravte se na příjem zraněných a pro naše vědátory máme něco do čeho si jistě rádi píchnou, "firebird" konec. Tak asi nějak takhle vypadá všední den v UFO: Alien Invasion, no není to krása?

    Je, ale teď se pustíme do trochu praktičtějšího popisu gamesky. Hráči kteří znají X-Comáckou sérii, zejména pak první díly, už zhruba vědí co můžou očekávat, protože Ufo: AI jsou téměř jejich kopií a nutno podotknout, že velice vydařenou a navíc free. Pro ty kteří netuší, je zde jedinečná příležitost rozšířit si herní obzory o tuto, do herních dějin zlatým písmem zapsanou, sérii. K dispozici Vám hra nabídne víceméně vše co původní X-Com, jen v hezčím grafickém kabátku a částečně v Češtině.

 

   Příběh hh ;)

   Bylo nebylo, vedla se velká válka mezi lidmi... bylo nebylo válka skončila a všichni žili štastně. Je a bude... přilítlo UFO a začalo bezdůvodně bombardovat pár měst, zlikvidovali spousty lidiček... Zmatená lidská rasa, zpustošená předchozí vlastní válkou netuší proč a v tuto chvíli přicházíte na scénu Vy. Úkol? Zjistit co nejvíce o Cizácích, zabránit dalším útokům, převzít technologie, bránit obyvatelstvo. Tak hurá do toho, nejdříve budeme potřebovat základnu.

 

   BBB... budujeme základny... staráme se a bavíme se strategií

   První věc, kterou je potřeba dodělat, je vybudovat základnu. Základny je hlavní strategickou částí hry a je potřeba stavět ji trochu s rozmyslem. V první řadě umístění základny na planetě je potřeba promyslet tak, abyste byli schopni operovat na co největším prostoru. Po vybrání místa pro základnu, bude hra vyžadovat vybudování jednotlivých sekcí, od kterých se odvíjejí vlastnosti základny. Základnu můžete, a v podstatě také musíte, vybavit různými sekcemi jako jsou laboratoře (pro zkoumání nových technologií), hangáry pro vlastní letadla a pro zajištěná UFO, Ubikace (aby měl personál základny kde spát), nemocnice, dílny (pro výrobu zbraní, zbrojí, letounů), obranné baterie, radar, místa pro uchování Cizáckých těl, nebo živých Cizáků apod. Všechny tyto sekce jsou ve strategické části hry velmi potřebné až nezbytné.

ufoai1s   ufoai2s

   Strategická fáze hry je totiž poměrně značně komplexní záležitost a závisí jedna na druhé. Tedy příkladová linie je taková, že: po planetě se prohánějí UFO, díky tomu, že máte radar jej zachytíte, vyšlete stíhačku která jej sestřelí. Na místo dopadu vyšlete transportér s teamem, ten zajistí oblast a vrací se na základnu s kapsama plnýma nových artefaktů. Tyto artefakty potřebují prozkoumat, zde přicházejí na řadu vědci a laboratoře. Po prozkoumání zjistíte, že jste si přivezli novou pušku na bázi plasmy a tak jí chcete vybavit Váš team a zde zas přichází na řadu dělníci a dílny. Ano, na zákaldně se musíte starat o každou maličkost, musíte najímat jednotlivé zaměstnance abyste se ve hře dostali dál, musíte aktualizovat vybavení vojáků, protože s postupem hry přicházejí odolnější emzáci, takže u vojáků si budete výzbroj a výstroj skara rozmýšlet. Navíc možností je mnoho, v průběhu hry se dostanete k velkému množství zbraní které můžete používat, navíc mnoho z nich má volitelnou munici, nepočítaje záložní zbraně, granáty, omračující zbraně apod. A na Vašem výběru, záleží přežití jednotky. Vybavování teamu je modla puntičkářů ;)

   Zde narážíme na první negativum hry, a tou je přílišná až přehnaná komplexnost která může některé hráče odradit, a nopak jiným může naprosto vyhovovat. U výbavy vojáků jsem si také všiml nedomyšleného systému v případě, zranění. Totiž pokud Vám vojáka v bitvě zraní, po návratu na zákaldnu jej necháte lěčit v nemocnici, k tomu je ale zapotřebí vyřadit jej z teamu a jeho msíto v teamu nahradit jiným vojákem, kterého musíte od píky opět vybavit výzbrojí a výstrojí. V praxi se toto "střídání" děje poměrně často, a je to po čase dost otravné, nicméně je to také největší neduh hry a dá se přežít.

ufoai4s

   Protože jsou prostory základny omezené a operativní rádius vašeho letounu transportéru také, budete po čase potřebovat vybudovat další základnu. Nejprve bude nějakou dobu trvat, než na ní vyděláte, ale vyplatí se. Získáte další pokrytí planety radarem, a větší operativní rádius pro řešení Cizáckých aktivit. Na druhou stranu se budete muset starat o další plnohodnotnou základnu, tedy najímat zaměstnance, vybavovat vojáky pokud si zřídíte na základně další team apod. Avšak z hlediska budoucnosti ve hře je to nutnost, časem budete potřebovat více prostor pro uskladnění předmětů a materiálu, budete vyžadovat další vědecké kapacity a právě tyto problémy pomůže vyřešit další základna.

   Strategická část hry se tedy skládá z umisťování základen, ze stavby jednotlivých sekcí na základně, z výroby zbraní letounů, munice, z vybavování letounů a vojáků, z výzkumu Cizáků a jejich artefaktů, z uskladňování UFO, z nákupu a prodeje předmětů, z léčení zranění, z přesunů předmětů mezi jednotlivými základnami apod. Je tedy vidět, že se na hře vyřádili a to je dobře.

 

   BBB... bojujeme o planetu, sestřelujeme UFA a zajišťujeme místa havárií (taktická část)

   Ve chvíli kdy se postaráte o základnu, koupíte si letoun transportér a nějakou tu stíhačku, vybavíte si team pro boj s Cizáky, přichází na řadu taktická část. Taktická část probíhá na místech buďto havarovaných (sestřelených) UFO, nebo na místech cizáckých útoků. Prostředí ve kterých se boje odehrávají jsou obvykle menší vesničky, havarované Cizácké lodě, obytné komplexy ale také stanice metra, lodní doky apod. Map je ve hře k dispozici poměrně dost a i když jsou si navzájem víceméně podobné, na stejnou jen tak nenarazíte.

    Boj na mapě začíná po přistání vašeho transportéru který na místo dopravil Váš team (až 8 vojáků) a zde se projeví, jak chytře jste jednotlivé vojáky vybavili výstrojí a výzbrojí. Na mapě se totiž prohánějí civilisté, ale také Cizáci a ti nemají rádi, když jim někdo fušuje do jejich úkolu a tak se brání co to de a k dispozici mají vyspělejší technologii než vy.

ufoai5s   ufoai6s

   Váš úkol je vždy víceméně stejný, a to eliminovat, nebo zajmout cizáky na dané mapě. K tomu používáte rozličné metody, např. granáty, paralyzáry, pušky, částicové zbraně, plasmové zbraně raketomety a qanta dalších, ovšem cizáci mají také své vybyvení a neváhají je použít.

    Chování cizáků je poměrně vydařené, útočí na Vaše jednotky s rozumnou přesností a poté se schovávají za zdi, nebo do objektů, tak aby Vám stížili jejich zasažení. Pro Váš team je poté poměrně obtížné dostat se k cizákovi tak abyste jej měli na dostřel bez překážek v dráze výstřelu a ještě Vám zbyli body na samotný výstřel a tak se na mapě taktizuje, svoje vojáky posíláte od budovy k budově tak aby byli co nejvíce krytí, počítáte každý bod a snažíte se co nejlépe obklíčit a zasáhnout Cizáka, který následně v dalším tahu uteče někam dopryč a zpoza rohu na Vás zákeřně vystřelí jeho kolega... Atmosféra je při těchto přesunech poměrně hutná a každého bezproblémů zabitého Cizáka vyvažujete zlatem.

   Problémy v taktické části se vyskytují pomálu, jsou zde jasně daná pravidla, která hra dodržuje takže se nemusíte obávat různých náhodných výstřelů skrze zdi apod. Jediným problémem který jsem zaregistroval je občasná možnost přesunu do jiného patra mapy na místě kde by to nemělo být možné, nejedná se ale o budovy, spíše o místa např s dlouhým zábradlím, kde voják i Cizák najednou v polovině projde skrz, namísto aby šel po schodech, ovšem tento problém se vyskytuje málo a v samotném hraní neznamená významný provar. Celkově vzato je taktická část provedena na jedničku.

ufoai8s

   Tahy tahy tahy.... já osobně tahový strategie nemám až tak v lásce ale k X-COM sérii to patří a nedovedu si ji představit jinak. Díky tomu, že má každá postava stanovený počet pohybových bodů a dokud tah neukončíte, máte naprostý klid, mužete přesně přemisťovat a propořítávat kudy a kam vojáka poslat, enbo z čeho a jak vystřelit. Tahové strategie vyžadují trochu více trpělivosti, ale zase máte jistotu, že jednotka udělá přesně to co jí nařídíte a zde to paltí dvojnásob.

 

   Grafika, zvuky, hratenost, nastavení, lokalizace

   Grafika hry je plně ve 3D a na obrázcích můžete vidět jak hra vypadá. Na free projekt započatý v roce 2006 je to velmi slušný, a účel plní, avšak hlavním tahákem hry nebude. Zvuky jsou typické pro tahovou strategii a osobně mi k srdci nepřirostly.  Hra disponuje širokou škálou nastavení, včetně filtrování :) ale nejpodstatnější je rozlišení, kterých zvládá velmi mnoho včetně širokoúhlých 1680x1050 apod.

   Největším tahákem hry je hratelnost, která je dost návyková a těžko hráče pustí ze židle, samozřejmě hra od hráče vyžaduje aby měl ke strategiím a nejlěpe k sérii X-COM kladný vztah, upřímě si dovedu představit, že by tato hra neoslovila spoustu hráčů ani kdyby byla placena a za běžela na Crysisi enginu, X-COM je prostě srdcovka, UFO: AI je kopie X-COMu a na nic jiného si nehraje.

   Hra samotná je v průběhu vývoje postupně lokalizována do ČJ, dnes jsou přeloženy všechny názvy, celá taktická část a velká část zpráv. Ovšem chybí některé přeložené výsledky výzkumů apod. Celkově vzato hru může hrát i absolutní neznalec AJ, z čehož plyne, že základní překlad je proveden.

ufoai7

  • Plná verze download zde: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=157793
  • K dispozici verze hry pro Linux OS, MAC OS, WIN32 OS, velikost cca 385Mb, verze souboru v2.2.1
  • Požadavky: píšou 700Mhz CPU a 32MB GK, 500MB HDD, Multiplayer: ANO
  • Výrobce: UFO:AI Team
  • Hra je Freeware (volně šířitelná, bez omezení hratelná)
  • Moje hodnocení: 4 5
    Podporuji:                                                                                                               A tesim se:
    BOINC   Happy Eund (zeleny sport)   EU Fuck You
Copyright ©2008-2017 i-skladka.cz All Rights Reserved. Contact: i-skladka@tiscali.cz. Basic template by RocketTheme
i-skladka run an open source CMS system Joomla! | | Compatible with:
FirefoxIE 11SafariOperaGoogle Chrome